Wady i zalety instalacji LPG w samochodzie

samochód na gaz lpg

Instalacje LPG w samochodach są coraz bardziej popularne. O wadach i zaletach ich posiadania krąży wiele plotek. Warto przyjrzeć się im bliżej i zweryfikować, które są prawdziwe, a które nie.

Zalety

Główną zaletą posiadania instalacji gazowej w samochodzie jest oczywiście tańsza eksploatacja auta. Gaz jest o ok. 45% tańszy niż benzyna bezołowiowa. To sprawia, że instalacje LPG zakładają nie tylko przewoźnicy i taksówkarze, ale również osoby prywatne. Drugą ważną zaletą instalacji LPG jest fakt, że jest ona niskociśnieniowa. Zbiornik  na gaz jest lekki, co ma znaczący wpływ na osiągi samochodu. Wielu kierowców chwali sobie również fakt, że instalacja LPG nie wymaga specjalnych zabiegów przy samochodzie. Łatwo do niej przystosować zwykły iskrowy, czterosuwowy silnik. Istotny jest także dobroczynny wpływ instalacji LPG na środowisko. Samochody z LPG wydzielają mniej gazów cieplarnianych. Biorąc pod uwagę fakt, że ruch samochodowy w samej Europie jest odpowiedzialny za emisję 17% gazów cieplarnianych, instalacje LPG mogłyby znacząco przyczynić się do jakości powietrza, którym oddychamy.

Wady

Wad posiadania instalacji LPG nie ma zbyt wiele, a niektóre z nich są często przesadnie ubarwione przez osoby do LPG nastawione sceptycznie. Ważne jest to, by pamiętać o uruchamianiu silnika na benzynie, zwłaszcza zimą. Dzięki temu parownik ogrzewany jest płynem chłodniczym. Butla na gaz zajmuje sporo miejsca w bagażniku. W przypadku mniejszych samochodów, z których korzysta rodzina, może to być problematyczne. Instalację LPG należy serwisować i dokonywać jej przeglądów,  co trzeba uwzględnić w domowym budżecie. Sporadycznie należy pamiętać o zasilaniu silnika benzyną, gdyż rzadka jazda na niej może być powodem zepsucia się pompy paliwa. Ważne jest też, by tankować na stacjach ze sprawdzonym dostawcą gazu LPG, by jego jakość nie wpływała na żywotność instalacji. Samochody z instalacją LPG nie mogą parkować w niektórych garażach podziemnych. Nieprawdą jednak jest to, że samochody wybuchają. W starszych instalacjach istniało takie ryzyko, ale problem rozwiązywały metalowe kolektory dolotowe i układy zapobiegające uszkodzeniu obudowy filtra.