Błędy popełniane przy eksploatacji samochodu z LPG

Wykorzystywanie LPG jako źródła paliwa dla samochodu osobowego lub dostawczego jest popularne ze względu na znaczną redukcję kosztów przejechania jednego kilometra. Montaż instalacji gazowej jest tym bardziej opłacalny, im większy dystans pokonuje auto, w którym ją zamontowano. Poza korzyściami ekonomicznymi jazda na gazie przyczynia się w znacznym stopniu do poprawy jakości powietrza. Zyski z używania gazu LPG są bardzo wymierne, jednak eksploatując pojazd napędzany gazem płynnym, trzeba pamiętać o tym, by nie popełniać błędów, które mogą nas narazić na znaczne wydatki i sprawić, że będziemy zmuszeni ponieść finansowe konsekwencje możliwej awarii.

Co warto wiedzieć o jeździe z instalacją LPG?

Nie ulega wątpliwości, że gaz płynny jest najczystszym z paliw kopalnych, które można wykorzystać na masową skalę. Spalanie LPG oznacza redukcję emisji potencjalnie szkodliwych substancji, a także zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdu na klimat. Używanie gazu wiąże się z ograniczeniem ilości wprowadzonego do atmosfery węgla w postaci dwutlenku lub tlenku, ze względu na mniejszą zawartość tego pierwiastka w cząsteczkach węglowodorów tworzących propan i butan.

Na podstawie wyników, jakie osiągają auta z instalacjami LPG, można oszacować, że emisja związków węgla, w tym tlenku i dwutlenku węgla oraz złożonych węglowodorów jest niższa o około 20% w porównaniu z pojazdami napędzanymi benzyną. Jeszcze korzystniej przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o niezwykle szkodliwe tlenki azotu (NOx). W tym przypadku auta na gaz uzyskują nawet 20 razy mniejszą emisję niż samochody z silnikami diesla.

Warunkiem uzyskania dobrych wyników spalania, zarówno w wymiarze ekologicznym, jak i finansowym jest dbałość użytkownika o stan samochodu oraz sprawne funkcjonowanie instalacji gazowej.

Podstawowym wymogiem ekonomicznej i przyjaznej środowisku eksploatacji auta na gaz jest właściwy dobór i odpowiedni montaż instalacji LPG. Najlepsi producenci takich urządzeń dostarczają układy przystosowane do niemal każdego typu silnika. Gaz można założyć nie tylko w bardzo starym silniku gaźnikowym czy z wtryskiem pośrednim, ale także w nowoczesnym aucie z wtryskiem bezpośrednim. Kolejnym kluczowym elementem jest prawidłowy montaż instalacji. Dotyczy to wszystkich typów układów, jednak szczególne znaczenie ma w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem, ponieważ przy nich liczy się nie tylko dokładność i precyzja instalatora, ale także wyposażenie warsztatu, m.in. pozwalające na skorzystanie ze specjalistycznego sprzętu dającego możliwość kalibracji instalacji i dopasowania jej działania do pracy komputera zawiadującego pracą wtrysku benzyny.

Co może się przyczynić do uszkodzenia instalacji LPG i samego auta?

Bardzo poważnym błędem, jaki można popełnić jeszcze przed rozpoczęciem eksploatacji auta, jest montaż instalacji LPG w pojeździe, którego silnik nie jest w dobrym stanie technicznym. Warto pamiętać, że warunki spalania LPG stawiają silnikowi nieco większe wyzwania niż benzyna. Jeśli motor ma już jakieś nieusunięte usterki, „zmuszenie” go do pracy w cięższych warunkach oznacza zwykle szybką i kosztowną awarię. Przed podjęciem decyzji o montażu LPG warto więc wykonać wszystkie potrzebne naprawy.

Silniki spalające gaz płynny pracują w wyższej temperaturze niż ma to miejsce przy spalaniu benzyny. Dla utrzymania ich we właściwej kondycji ważny więc będzie stan układu chłodzenia oraz właściwe smarowanie. Pojazd jeżdżący na gazie musi mieć zawsze właściwy poziom płynu chłodniczego, należy również systematycznie kontrolować szczelność układu. Równie istotne będzie dbanie o optymalny poziom oleju silnikowego oraz o jego odpowiednie parametry. Korzystając z auta na LPG, nie można zapominać o okresowej wymianie oleju i filtra, a w przypadku jazdy w trudnych warunkach, np. na niezbyt długich odcinakach konieczne będzie skrócenie okresów między wymianami.

Poważnym błędem, który prowadzi do zwiększenia poziomu spalania, a w dalszej perspektywie do uszkodzenia silnika jest lekceważenie wielkości luzów zaworowych. Zawory pracują w motorze napędzanym LPG w bardzo wysokiej temperaturze. Może to prowadzić do ich nadmiernego zużycia, ponieważ ze względu na brak przepływu benzyny ich chłodzenie następuje niemal wyłącznie podczas kontaktu zaworu z gniazdem. Jeśli zawory nie przylegają właściwie do gniazd, oddawanie temperatury jest niemożliwe, a dodatkowo pojawiające się nieszczelności układu zaburzają prawidłowy przepływ powietrza i spalin. Likwidowanie luzu zaworów jest więc konieczne i powinno być wykonywane dość regularnie.

Samochody pracujące na gazie mają także większe wymagania, jeśli chodzi o układ elektryczny. Ponieważ mieszanka gazu i powietrza nie zapala się tak łatwo, jak rozpylona w powietrzu benzyna, instalacja elektryczna musi dostarczać większą ilości prądu, by świece mogły wytworzyć odpowiednią iskrę. Wiąże się to nie tylko z ich możliwym wcześniejszym zużyciem, ale również z obciążeniem przewodów i cewek. W aucie z LPG cała instalacja prądowa powinna być znacznie częściej sprawdzana, a zawodzące elementy wymieniane.

Częstym błędem przy eksploatacji auta na LPG jest zbyt rzadka i za krótka jazda na benzynie. Kierowcy chcąc poczynić największe oszczędności, korzystają z gazu zaraz, gdy silnik osiągnie właściwą temperaturę. Takie postępowanie sprawia, że wtryskiwacze benzyny nie mają możliwości oczyszczenia się z powstających na nich nalotów. Z czasem prowadzi to do ich zapychania, uszkodzenia i konieczności wymiany. Używając auta na gaz, nie wolno zapominać o regularnym przejeżdżaniu dłuższych odcinków na benzynie, tak by wtryski mogły popracować w wyższej temperaturze. 

Kolejnym „grzechem” popełnianym przez użytkowników aut z instalacją LPG jest utrzymywanie niedostatecznego poziomu benzyny w zbiorniku paliwa. Jeżdżenie z prawie pustym bakiem powoduje, że działająca pompa paliwowa nie ma ani właściwego chłodzenia, ani smarowania i w efekcie ulega szybkiemu zatarciu. Warto też pamiętać o tym, że zbiornik bez paliwa to większe ryzyko korozji, a zarazem perforacji i niebezpiecznego wycieku.

Poważnym zaniedbaniem, które może radykalnie skrócić żywotność instalacji gazowej oraz być przyczyną awarii silnika jest zaniechanie wymaganych przeglądów. W ich ramach co 10–15 tysięcy kilometrów powinny być wymieniane filtry fazy ciekłej i lotnej, czyszczony układ oraz zmieniany filtr powietrza.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.