Wózek widłowy gazowy – podstawowe zasady eksploatacji

Silniki spalinowe tradycyjnie napędzano olejem napędowym w przypadku jednostek wysokoprężnych albo benzyną, jeżeli chodzi o zapłon iskrowy. Ze względu na wysokie koszty zakupu tych paliw oraz problemy związane z ich eksploatacją dziś coraz częściej są zastępowane innymi rozwiązaniami. Napędy benzynowe z uwagi na swą konstrukcję da się z powodzeniem zasilać gazem płynnym, jeżeli skorzysta się z odpowiedniej instalacji. Gaz do wózków widłowych okazuje się nie tylko tańszy, ale też bardziej praktyczny, ponieważ zwiększa możliwości tych pojazdów. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Co trzeba wiedzieć o wózkach na gaz LPG?

Wózki zasilane LPG uzyskują równie dobrą wydajność, ponieważ choć zużywają nieco więcej gazu niż w sytuacji, gdyby spalały benzynę, to warto pamiętać, że jest on znacząco tańszy, w ostatecznym rozrachunku oznacza to więc sporą oszczędność. Co ważne, spalanie gazu powoduje o wiele niższą emisję spalin. Wózki LPG mogą więc być eksploatowane nie tylko na zewnątrz, ale również w środku dobrze wentylowanych hal magazynowych bądź produkcyjnych, przez co okazują się dużo bardziej wszechstronne. Przy wysokich cenach energii są one również alternatywą dla wózków elektrycznych wymagających sporej ilości prądu, co oznacza dość długie i częste ładowanie. 

Jakich butli używa się w wózkach widłowych i jak je zakładać?

W wózkach widłowych butle z gazem płynnym są zakładane zwykle w tylnej części urządzenia. By nie ograniczać widoczności z pozycji operatora, montuje się je w pozycji leżącej. Dla zapewnienia możliwości całkowitego wykorzystania paliwa znajdującego się w butli konieczne będą jednak specjalne syfony, które pobierają gaz zbierający się w dolnej części ustawionej poziomo butli. Dla zagwarantowania wystarczająco długiego czasu pracy w wózkach używane są z reguły butle mieszczące 11 kg gazu. Mają one także stalowy kołnierz, który ma chronić zawór przed uszkodzeniem mechanicznym np. w wyniku uderzenia.